HTML

BorTárs

Borok, történetek, emlékek.

Friss topikok

  • Unknown: Szia!Én írom a Borföldrajz című borblogot. Az utolsó mondataidhoz a szőlőműveléshez szeretnék egy ... (2014.11.20. 09:24) Hol van már a tavaszi hő...
  • BorTárs: Köszönöm a megjegyzést. Igen, régebbi vélemény Jancis Robinsoné - erre utal a cím is. A probléma m... (2014.01.14. 08:52) Tegnapi újság
  • Trixi: Köszi a bejegyzést igen hasznos. Sajnos ennyi hülyeségre már képtelenség figyelni. És a végén sose... (2013.07.16. 19:54) Mérgező hordó?
  • Gál Péter: "50 résztvevő ország, 8200 benevezett borral, amelyek összesen 500 millió palackot képviselne... (2013.05.30. 18:35) "Jönnek a ...szlovákok!"
  • Névtelen: Nem rossz ötlet a gyengébb bor. Ruth asszonynak szép tapasztalatai lehetnek az enyhén mámoros álla... (2012.07.12. 17:39) Oldószer

Címkék

1976-os párizsi vakteszt (1) 2HA szőlőbirtok (1) alkoholpor (1) Alsace (1) Andalúzia (1) Antinori (1) AOC (1) Ariston Bay (1) aszú (1) aszúsodás (1) August Wilhelm von Babo (1) ausztrál bor (2) Barack Obama (1) Baron Philippe de Rothschild (1) barrique (1) Beaujolais (1) Bécs (1) Béres (1) bikavér (1) biobor (2) birtokbor (1) blanc de blanc (1) blanc de noirs (1) Bock Magnifico (2) Bocuse dOr (2) borászok és celebek (1) borbírálat (4) borbírálók (1) Bordeaux (7) Bordeaux-i fehér borok (1) Bordeaux blanc (1) Bordeaux Margaux Latour Mouton Rothschild Lafite (2) borexport (1) borexport borimport borfogyasztás (1) borhamisítás (2) borillemtan (1) borkereskedelem (1) borkészlet (1) borkóstolás (3) bormarketing (1) bornadrág (1) borszakértők (1) BorTárs ebook (1) borvásár (1) borverseny (7) bor ajándékba (1) bor és szerelem (1) bor étel párosítás (1) botritys cinerea (1) botrytis (1) bourboulenc (1) Bourgogne (1) brazil borászat (1) Brüsszel (1) Budai Vörös (1) Burgundia (2) cabernet gernischt (1) cabernet sauvignon (2) carmenere Chile merlot (1) Carruades (1) Casamayor (1) cava (1) Challenge International du Vin (1) Champagne (5) Changyu (1) chardonnay (2) Chateau Ausone (2) Château Bel Evêque (1) Chateau Bouchoc (1) Chateau DYquem (3) chenin (1) chianti Antinori Santa Cristina sangiovese canaiolo malvasia (1) Chile (1) ciklodextrin (1) clairet (1) clairette (1) Clairette de Die (1) claret (1) CO2 (1) Cognac (1) Concannon (1) Concours Mondial (2) Coravin (1) Crémant (1) Croizet-Bagues (1) Cseke Gábor (1) Cuisine et Vins (1) Decanter (1) Dél-Afrika Stellenboch Tokai Tokaj pinotage hárslevelű (1) dobozos bor (2) Dom Pérignon (1) Don Simon (1) dornfelder (1) dr.Bakonyi Károly (1) Dr.Richard Smart (1) Dr.Ruth Westheimer (1) DWWA (1) E-Bacchus (2) ebook (1) édes borok (1) egri bikavér egri medoc noir (1) ekönyv a borról (1) elbling (1) Elysée (1) Elzász (1) engedmény (1) en primeur (2) Épernay (1) Escudo Rojo (1) estate wine (1) Eszterbauer (1) Etalon (1) Európai Bíróság (1) Európai Unió (1) fahordós érlelés (1) fémdobozos bor (1) Ferenczi Szőlőbirtok (1) filoxéra (1) francia borfogyasztás (1) Francois Holland (1) Frédéric Brochet (1) frizzante (1) furmint (1) gamay (2) garnacha (1) garnacha tinta del país (1) Global Wineries (1) gluténmentes bor (1) Graves (1) GuardaVino (1) Gyöngyös szüret (1) gyöngyözőbor (1) habzóbor (1) házasítás (1) Henkell (1) Hermitage syrah shiraz Crozes-Hermitage Bock Ermitage (1) hordóíz (1) Huelva (1) ISO 9001 (1) italpor (1) Jacques Puisais (1) Jacques Thienpont (1) Jancis Robinson (2) Julian Halasz (1) Kadarissimo (1) Kalifornia (1) kalocsai minta (1) Kaló Imre (2) Katherine Vajda (1) Kemenys (1) kerek sav (1) Kína (1) kínai befektetők (1) kínai bor (1) Kína borimport (3) Kirnbauer (1) Koch Borászat (1) Koczor Pincészet (1) Kokas-hegyi Chardonnay (1) Korbel Natural (1) Langguth (1) Latour (1) La Cave de Pierre (1) Le Froglet (1) Le Pin (1) Lidio Carraro (1) Limoux (1) lisztérzékeny (1) Lynch-Bages (1) malbec (1) malvasia (1) mandulabor (1) Margaux Mouton Rothschild Lafite Rothschild Bock Egri Bikavér (1) marsala Szicília likőrbor (2) Mátra (1) Mayor de Castilla (1) melon de Bourgongne (1) Mészáros (1) Méthode Ancestrale (1) Méthode Traditionnelle (1) Michel Rolland (1) Moet&Chandon (3) monastrell (1) Mondavi (1) Mosel (3) Moselle Luxembourgeoise (1) mourverde (1) Mouton Cadet (1) műanyag boroskehely (1) Müller-Thurgau (2) Muscadet (1) muscat (1) muskotály (1) Napa-völgy (1) Nederburg (1) Németország (1) Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) (1) nerello mascalese (1) nero davola (1) olaszrizling (1) Onyx (1) Opus One (1) Oscar Tobia (1) osztrák borászat (1) osztriga pezsgő Châtelain téri piac (1) Otto Klaebisch (1) pálinka törköly hungaricum (1) parkerizáció (1) petit sirah (1) Petrus (2) pezsgő (4) Phantom (1) Philippe Bourgignon (1) Pierre Richard (1) Pineau de Charentes (1) pinot meunier (1) pinot noir (4) piros tramini (1) Playboy Wine Club (1) Pócz Pincészet (1) Pomerol (1) Pontet-Cantet (1) prosecco (1) rajnai fehér (1) Rauzan-Gassies (1) reserve reserva riserva gran reserva (1) Rioja (1) rivaner (2) rizling (2) rizlingszilváni (2) Robert Hodgson (1) Robert Jean De Vogüé (1) Robert Parker (3) Robin Goldstein (1) Rotschild (1) rozália (1) rozé (1) rozé rousanne marsanne syrah viognier (1) Saint-Emilion (1) Samuel Tinon (1) sancerre pouilly-fumé (1) Sauternes (3) sauvignon blanc (1) sekt (1) sherry (1) shiraz (1) shiraz syrah grenache garnacha zinfandel cirfandli (1) silvaner (1) Simon József (1) Siracusa (1) SIWC (1) spanyol bor (2) spumante (1) sur lie (1) sylvaner (1) syrah (1) szamorodni (1) Széll Tamás (1) széndioxid-kibocsátás (1) Szepsy (1) Szicília (1) Szicília Etna Taormina Savoca (1) Szlovákia (2) szlovák tokaji (1) Szőke Mátyás (1) tablettás bor (1) Taittinger (1) Takler (2) tempranillo (1) teríték (1) Terre de Vins (1) Test Achat (1) The Durand (1) Tokaj (5) Tokaj-Hegyalja (1) tokaji rozé (1) tölgyfa hordó (1) Top100wines (2) történelmi borcímkék (1) Tunupa (1) Új-Zéland (1) vakteszt (1) ViaVoice (1) Vida (1) Vin-Art (1) Vinderpant (1) vino blanco joven (1) vino viejo (1) Vin dAmour (1) vin de primeur (1) vin doux naturel (1) vin gris (1) viognier (1) Virgine Routis (1) visszakóstolás (1) vörös és fehér bor házasítása (1) weinführer (1) wiener gemischter satz (1) Wine Advocate (1) Wine Spectator (2) zalema (1) zöldszilváni (2) Címkefelhő

Virágba borul a magyar bor

2013.04.15. 12:29 BorTars


A kalocsai minta végülis egyszer már bejött. 2011-ben a Forma-1 két pilótája, Lewis Hamilton és Jenson Button is azt viselte overállján, több futamon is. Aztán készült még kalocsai mintás kapuskesztyű Iker Casillas számára, vagyis a színes virágos magyar motívum egyre ismertebbé vált világszerte. Ezért fordulhatott a kalocsai minták felé a tervezők figyelme, amikor a magyar borok egységes arculatához kerestek marketingelemeket. És ha valami már (részben) ismert, akkor arra könnyebb építeni, mint a teljesen ismeretlenre.


Először persze gondolkozzunk el azon, vajon szükség van-e egyáltalán arra, hogy a magyar borra, illetve a magyar boron át Magyarországra kiemelt figyelem irányuljon? Hozzájárulhat-e a magyar bor ahhoz, hogy javuljon az országimázs? Hát, erre nem lehet nemmel (vagy ninccsel) válaszolni, vagyis igen, jó lenne, ha a magyar bor is segítené, hogy minél jobb kép alakuljon ki rólunk a világban. És ezt meg is teheti, mert a magyar bor jó.

Ha mi tudjuk is, hogy melyik bor a mienk, a külföldi számára segíthet, ha színes, jellegzetes motívum hirdeti: ez a bor magyar. (Mert ugyan rajta van az minden palacokon, hogy "Made in Hungary" - legalábbis külföldön - de ahhoz, hogy ezt észrevegyék, kézbe kell venni az üveget, olvasgatni kell a címkét. S ha valaki nem ismeri a magyar bort - és a külföldi átlagember talán, ha a tokajiról hallott - akkor miért tanulmányozna egy ismeretlen palackot? Vagyis az exportra kerülő magyar borokon feltétlenül hasznos a jelzés, hogy igen, én magyar vagyok.)

Ugyanakkor a belföldi forgalomban egyelőre nem látom a hasznát az egységes marketingnek. Ha a borok között válogat valaki, tudja, hogy egy magyar nyelvű címke magyar bort takar, és ezen mit sem változtat, ha szép színesen rá is van rajzolva. Magyarul.

Más lenne, ha az egyes borrégiók alakítanának ki egységes megjelenést a maguk számára. Nem uniformizált címkékre gondolok, de jó lenne, ha a Balaton környékén látnám egy palackról, hogy az "Balatoni Bor", függetlenül attól, hogy azt Feind Lajos csinálta Főkajáron, Szeremley Badacsonyban, vagy Konyári Lellén. Csak Bordeaux példáját mondom: mindegyik ottani boron rajta van, hogy "Grand vin du Bordeaux", bármelyik kisebb tájegység szülötte, jobb part vagy bal part, Médoc, Pomerol, Graves, Saint Emilion, vagy Margaux, hogy csak néhányat említsek.

Kalocsai minta a paláston...
... és a kapszulán
Külföldre tehát jó lenne, ha kialakulna az egységes marketing, mielőbb. 
Kérdéseket persze biztosan föltesznek majd a borászok is. Hogy mi van akkor, ha a kalocsai minta stílusban nem kifejezetten illeszkedik a meglévő designhoz? Mert vannak kifejezetten jó ízléssel megtervezett palackok, amelyek megjelenésével nem harmonizál az egységes design. Erre az esetre lehet jó kompromisszum, ha nem minden marketingelem átvétele kötelező egyszerre. Ha elég csak a paláston (az üveg nyakának felső részét borító, a dugót takaró fólián)  vagy a kapszulán (az üveg száját borító dombornyomásos fólián)  alkalmazni a jelzést, ami egyértelműen jelzi a bor származását.

De kérdés az is, hogy vajon ki fizeti majd a számlát? Pályázni lehet majd a  többletköltségekre? Mi van akkor, ha egy borászat előre kinyomatta a szükséges címkéket?

Vagy mi lesz a korábban palackozott borokkal? Az igazi minőséget ugyanis a régebbi, akár 5-10 éves borok mutathatják meg a világnak. Miért nincs a tervben olyan nyakcímke, amit csak rá lehet akasztani a borra, utólag is?

Csak a palackra kell akasztani
Van olyan aggályom is, hogy a magyar bor nagy offenzívájához nem csupán a marketing hiányzott eddig. Hanem a bor. No, nem a jó bor, mert az lenne. De van-e elég? És van-e szándék a borászok részéről, hogy megmutassuk a világnak: mit is tudunk?

Beszélgettem  egyszer pár szót Kaló Imrével, a "szomolyai remeteként" emlegetett borásszal, aki egyszer rácáfolt erre a névre, és kimozdult Eger mellől Brüsszelbe, egy kárpát-medencei magyar borbemutatóra. Valóban rendkívüli borokat hozott, és mikor kérdeztem, miért nem szállít belőle a világon mindenhová, azt mondta: "Mert nem adják meg érte, amennyit ér!" És ezzel nem ő az egyetlen. Több magyar borásztól is hallottam azóta (szerencsére?), hogy nincsenek értékesítési gondjaik, a hazai piac felveszi termésük legnagyobb részét, ezért nem feltétlenül törekednek a külföld felé.

Márpedig nagy marketingkapmányt - gondolom - úgy lehet csinálni, hogy van elegendő bor is hozzá. Hogy a kalocsai címkét rá is lehessen ragasztani valamire. Vagyis a gomb már megvan, csak jó sok kabát kellene hozzá. Ha meglesz, akár a kedvünk is virágos lehet, nem csak a logó. Még anélkül is, hogy meginnánk a palack tartalmát...



Szólj hozzá!

Címkék: bormarketing kalocsai minta Kaló Imre

A bejegyzés trackback címe:

https://bortars.blog.hu/api/trackback/id/tr697250227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása